Sid 79 – Respekt för pengar
På sidan 74-81 besöker författaren Katarina Bjärvall familjen Kulling. De är en vanlig familj med två pojkar som är i nio och femtonårsåldern. Katarina är där för att ta reda på deras konsumtionsvanor och på sidan 79 drar föräldrarna tillsammans med Katarina en slutsats över deras konsumtion. Där säger Renée som är mamma till de två pojkarna;
”Man ska ha respekt för pengar. Men det är en mognadsfråga.”
Det här väcker en diskussion hos mig, jag håller med om att ha respekt för pengar är en mognadsfråga till viss del, men jag tror även att det är något man måste lära sig. Det är oerhört viktigt att barn får lära sig pengarnas värde redan som små. Därför tror jag att det är bra att börja ge dem veckopeng/månadspeng tidigt. Givetvis handlar inte detta om några stora summor utan runt 15-20 kr i veckan för en som är runt 6-8 år. Meningen är inte att sätta stress på barnen utan lära sig att respektera pengarna redan från början och lära sig att spara ihop till saker. Jag tror att om man sparar ihop till något man vill ha och sedan köper det, då uppskattar man det betydligt mer än om ens förälder hade köpt det. Lär barnen sig att hantera de små mängder pengar kommer de också klara av att respektera och hantera större summor. Det är viktigt att kunna hantera sina pengar på ett ansvarsfullt sätt, man han stor nytta av det hela livet. Har man längre erfarenhet och kanske gjort några misstag på vägen tror jag att det leder till stor respekt för pengar och det i sin tur leder till att man gör kloka val när man konsumerar. Man konsumerar inte det oviktiga utan prioriterar istället det som behövs.
Sid 106-107 - Övervikt och reklam
När jag läser citaten av Catharina Stackelberg, vd för coca-cola regerade jag väldigt starkt. För mig är det ofattbart att man bara kan tänka på pengarna och inte bry sig om människors, framförallt barn och ungdomars hälsa! Stackelberg säger bl.a. att hon vill öka barn och ungdomars läskkonsumtion
Ett utav de företag som driver en framgångsrik och intensiv marknadsföring är coca-cola. De jobbar för att öka barn och ungdomars läskkonsumtion. När jag läser citaten av coca-cola´s vd Catharina Stackelberg blir jag väldigt irriterad och upprörd. Hon menar på att man ska placera in läsken vid de tillfällen där de ännu inte finns och även öka konsumtionen där läsken hör hemma. Hon säger bl.a. att hon vill att barn och ungdomar ska börja dricka läsk till frukost. För mig är detta helt ofattbart hur man kan utnyttja barn naivitet och sug efter socker. Många frågar sig varför fler barn och ungdomar är överviktiga idag än för 15 år sedan, detta är svaret. De stora företagen som t.ex. coca-cola är bara ute efter att tjäna pengar och har inget som helst intresse för att värna om människors hälsa. De gör reklam direkt riktad till barn och ungdomar vilket är förbjudet. Läskkonsumtionen ökar eftersom marknadsföringen ökar, men en fråga jag ställer mig är; ”vad är föräldrarnas roll i detta?” Jag tycker att föräldrarna har alldeles för lite inflytande över sina barn när det gäller konsumtion över huvud taget. Jag tycker att det är ansvarslöst som förälder att vara ansvarig till sina egna barns ohälsa genom att låta dem köpa och stoppa i sig vad som helst. En stor anledning till att barnen dricker mycket läsk beror mycket på att föräldrarna gör detsamma. Det är sällan som barnen köper hem läsken tror jag utan det är föräldrarna, som kanske blir tjatade på som köper hem det. Många gör det kanske för att slippa tjatet men det är ingen bra lösning i längden. Det gäller att föräldrarna tar tag i sitt ohälsosamma läskdrickande så att barnen följer efter. Man behöver kanske inte ha nolltolerans mot läsk men ändå så att det blir sunt. Övervikt orsakar en rad problem; ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar, högt blodtryck, diabetes, astma och förslitningsskador. För mig är det ofattbart att man som förälder kan förbise detta problem. Även företagen borde bli tryckta mot väggen eftersom de gör reklam riktade till barn och ungdomar som gör att de påverkas enormt. Detta i längden leder till procenten överviktiga kommer öka.
”Idag är ungefär 20 procent av alla barn mellan 6 och 10 år överviktiga och 5 procent är feta. Det innebär mer än en tredubbling av andelen överviktiga och feta på 15 år.”
Jag håller verkligen med dig om när du säger att barn borde få lära sig att respektera pengar i tidig ålder och att det är viktigt att man får spara till de sakerna man vill ha. För det är ju så det funkar i vuxen världen. Bra tankar och argument!
SvaraRaderaMed tanke på att fetma bara ökar, håller jag helt klart med dig att det är skämmande att Catharina Stackelberg tycker att man ska placera in läsk där det ennu inte finns! Varför vill man det? konstig tycker jag. Det funkar ju inte i längden att tänka så!
Mycket bra skrivit Gabriella! Bra text och intressant argument!